
Otwarci dla każdego, dostępni dla wszystkich – Politechnika Lubelska uczelnia bez barier
Równościowe zarządzanie projektami unijnymi FERS
Równościowe zarządzanie projektami w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) opiera się na zasadach horyzontalnych, które promują równość szans, niedyskryminację oraz dostępność dla wszystkich grup społecznych. Oto kluczowe elementy tego podejścia:
Więcej szczegółowych informacji na temat zasad równościowych w FERS można znaleźć w wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych oraz na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/dokumenty/wytyczne-dotyczace-realizacji-zasad-rownosciowych-w-ramach-funduszy-unijnych-na-lata-2021-2027-1/
***
I. Wsparcie dla studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami (ON)
Projekt zakłada kompleksowe działania w 8 obszarach dostępności, które mają umożliwić pełne uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami w życiu akademickim. Kluczowe formy wsparcia:
1.Infrastruktura i technologie
-Likwidacja barier architektonicznych: podjazdy, platformy schodowe, automatyczne drzwi, oznaczenia kontrastowe, systemy wzywania pomocy w toaletach.
-Utworzenie stref wyciszenia na każdym wydziale i w bibliotece.
- Wyposażenie w sprzęt wspierający: pętle indukcyjne (przenośne i recepcyjne), stanowiska komputerowe z osprzętem dla osób niedowidzących, stoliki i krzesła regulowane, zestawy komunikacyjne (np. Mówik dla osób ze spektrum autyzmu).
2.Dostępność cyfrowa i informacyjna
-Modernizacja systemów uczelnianych i multiportalu do standardu WCAG, w tym funkcje audiodeskrypcji, walidatory treści, chatbot AI.
-Rozbudowa aplikacji mobilnej „Kampus POLLUB” (nawigacja w budynkach, zgłaszanie potrzeb, rozkład komunikacji).
-Utworzenie aplikacji webowej ułatwiającej wybór kierunku studiów z opcją wsparcia asystenta i tłumacza PJM.
3.Usługi edukacyjne
- Indywidualne kursy języka angielskiego (30 h/semestr) dla osób niedowidzących, niedosłyszących, ze spektrum autyzmu.
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do potrzeb ON (standard WCAG 2.1).
- Zajęcia sportowe Boccia
- doposażenie Studium Wychowania Fizycznego w sprzęt rehabilitacyjny.
4.Wsparcie organizacyjne
-Rozwój Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością (CEWON) jako jednostki koordynującej pomoc.
- Zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością jako specjalisty ds. ON (doradztwo, analiza potrzeb, kontakt z organizacjami).
- Możliwość korzystania z usług asystenta ON.
***
II. Wsparcie dla pozostałych studentów i doktorantów
Choć projekt koncentruje się na dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, przewidziano też działania integracyjne i edukacyjne dla całej społeczności akademickiej:
1. Podnoszenie świadomości
- Szkolenia stacjonarne i e-learningowe dla przedstawicieli samorządów i organizacji studenckich (tematyka: komunikacja z ON, savoir-vivre, symulacje niepełnosprawności).
-Udział w Filmotece Empatii – cykl 12 spotkań z projekcjami filmów i debatami nt. niepełnosprawności.
2.Udział w inicjatywach dostępności
-Konkurs „Lider dostępności roku” – angażowanie studentów w promowanie idei uczelni bez barier.
-Możliwość korzystania z nowych technologii i infrastruktury (np. aplikacja mobilna, system informacyjno-nawigacyjny, dostępna recepcja).
3. Integracja poprzez sport i kulturę
-Zajęcia Boccia dostępne dla wszystkich – integracja osób z różnymi możliwościami funkcjonalnymi.
-Wydarzenia kulturalne i naukowe organizowane w przestrzeniach dostępnych architektonicznie i informacyjnie.
Cel nadrzędny projektu: stworzenie uczelni w pełni dostępnej, w której zarówno osoby z niepełnosprawnościami, jak i pozostali studenci mogą uczestniczyć w procesie kształcenia, badaniach naukowych, wydarzeniach sportowych i kulturalnych na zasadzie równości szans.
***
III. PROJEKTOWE MERYTORYCZNE WSPARCIE DLA OSÓB PRACUJĄCYCH NA POLITECHNICE LUBELSKIEJ
W dokumencie „Otwarci dla każdego, dostępni dla wszystkich – Politechnika Lubelska uczelnia bez barier” wsparcie dla studentów,doktorantów i isób pracujących pojawia się w kilku kontekstach:
Projekt obejmuje kadrę administracyjną, dydaktyczną, naukową oraz kierowniczą (łącznie ponad 750 osób). Wskazane są ich potrzeby:
***
IV.Planowany harmonogram wsparcia w zakresie inwestycji, urządzeń i technologii na poszczególnych wydziałach Politechniki Lubelskiej i w wybranych jednostkach uczelnianych:
|
WMIT |
|
|
Tablica centralna |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet |
2025 |
|
Zaułek wyciszenia |
2026 |
|
Przenośna pętla indukcyjna do dziekanatu i sali wykładowej |
2026 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Modernizacja WIFI |
2026 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne + wózek inwal.: |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
|
|
|
WBIA |
|
|
Uzup. w tablicy centralnej |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalety dla osób z niepełnosprawnościami |
2025 |
|
Zaułek wyciszenia |
2026 |
|
Przenośna pętla indukcyjna do dziekanatu i sali wykładowej |
2026 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne + wózek inwal. |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
|
|
|
WZ |
|
|
Uzup. o tabliczki informujące o toaletach dla osób niepełnospr. |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet dla osób z niepełnosprawnościami |
2025 |
|
Zaułek wyciszenia |
2026 |
|
Zakup techn. wspomag. dla Wydz. Zarządz. [2 stan.komputerowe z oprzyrządowaniem] |
2025 |
|
Przenośna pętla indukcyjna do dziekanatu i sali wykładowej |
2026 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Zakup 2 stolików z regulowanym blatem i dwóch regulowanych krzeseł
|
2025 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne
|
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
|
|
|
WM |
|
|
Uzup. o tabliczki informujące o toaletach dla osób niepełnospr. |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet dla osób z niepełnosprawnościami. |
2025 |
|
Zaułek wyciszenia |
2026 |
|
Przenośna pętla indukcyjna do dziekanatu i sali wykładowej |
2026 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Płyty prowadzące koło budynku (TGSI)
|
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne + wózek inwal.: |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii
|
2025-2028 |
|
|
|
|
WEI |
|
|
Uzup. o tabliczki informujące o toaletach dla osób niepełnospr. |
2025 |
|
Oznaczenia poziome wewenetrznych tras, ścieżek dotykowych, ścian, koryt. /zamiana na Wydział Mechaniczny/ |
2025 |
|
Zakup i montaż dwóch platform schodowych |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet dla osób z niepełnosprawnościami |
2025 |
|
Kabina akustyczna |
2025 |
|
Przenośna pętla indukcyjna do dziekanatu i sali wykładowej |
2026 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne + wózek inwal.: |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii
|
2025-2028 |
|
WIŚ |
|
|
Zaułek wyciszenia |
2025 |
|
Tablica centralna |
2025 |
|
Oznakowania schodów, windy, oszklonych drzwi |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet dla osób z niepełnosprawnościami |
2025 |
|
Przenośna pętla indukcyjna do dziekanatu i sali wykładowej |
2026 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Zakup i montaż głównych drzwi wejściowych oszklonych |
2026 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne + wózek inwal. |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
|
|
|
Rdzewiak /Coe Asppect |
|
|
|
|
|
Uzup. tablicy centralnej i tabliczek z ikoną WC dla osób z niepełnosprawnościami |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet dla osób z niepełnosprawnościami w Coe Asppect. |
2025 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
2 Krzesła ewakuacyjne + wózek inwal.: |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
Studium Sportu |
|
|
Sprzęt sportowy |
2025 |
|
Kursy szkoleniowe dla sportowców |
2025 |
|
Uzupełnienia tablic centralnych i tabliczek |
2025 |
|
Zajęcia z Bocci |
2025,2026, 2027/8, |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Podjazd przy ośr. sportowym |
2026 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
Krzesło ewakuacyjne |
2028 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
Biblioteka Główna |
|
|
3 kabiny akustyczne |
2025 |
|
System Rfid+ książkomat |
2026 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
Studium Języków Obcych |
|
|
Skrypt wizualny do angielskiego podręcznika Język angielski dla inżynierów |
2025 |
|
Indywidualne zajęcia z j. angielskiego dla studentów z trzema rodzajami niepełnosprawności |
2025/2026 |
|
Konsult. merytoryczne w zakresie dostos.mater. dydakt z j.obcych dla osób z niepełnosprawnościami |
2025 |
| Układanie programu i materiałów dydaktycznych na indywidualne zajęcia z j. angielskiego | 2025 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
|
CENTECH |
|
|
Uzpeł.tabliczek |
2025 |
|
Oznakowania schodów, windy itd. |
2025 |
|
Zakup i montaż systemu przywoławczego do toalet( z instalacją): |
2025 |
|
System inform. -komunikacyjny „totupoint” |
2026 |
|
Płyty prowadzące(TGSI) |
2026 |
|
Tyflografika |
2026 |
|
Dostępna Recepcja |
2026, 2027 |
|
Krzesło ewakuacyjne |
2028 |
|
|
|
|
Centrum Informatyczne
|
|
|
Modern. Multiportalu: |
2026, 2027, 2028 |
|
Modernizacja systemów dziedzinowych |
2026, 2027, 2028 |
|
Rozbudowa aplikacji kampus pollub |
2026, 2027, 2028 |
|
Aplikacja rekrutacyjna |
2026 |
|
Uczestnictwo w szkoleniach i Filmotece Empatii |
2025-2028 |
Kierownik projektu: dr hab.Halina Rarot, WMIT PL