Dokumentacja produktów Projektu
1. Karta (sylabus) obowiązkowego kursu pt. „Świadomość niepełnoprawności”
Przedmiot: |
Kurs „Świadomość niepełnoprawności” |
Rodzaj przedmiotu: |
Kurs obowiązkowy dla nowo zatrudnianych pracowników uczelni |
Kod przedmiotu: |
- |
Rok: |
- |
Semestr: |
- |
Forma studiów: |
- |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: |
5h |
Wykład |
5 h |
Ćwiczenia//warsztaty |
- |
Laboratorium |
- |
Projekt |
- |
Liczba punktów ECTS: |
1 |
Sposób zaliczenia: |
zaliczenie |
Język wykładowy: |
Język polski |
Cele kursu |
|
C1 |
Uczestnicy (pracownicy dydaktyczni i administracyjni) zdobywają podstawową wiedzę umożliwiającą lepsze rozumienie niepełnosprawności oraz znaczenie tworzenia warunków dostępności informacyjno-komunikacyjnej, architektonicznej i cyfrowej w swym miejscu pracy. |
C2 |
Uczestnicy przygotowują się do lepszego rozumienia osób z niepełnoprawnościami, ze szczególnym akcentem położonym na ich pracę zawodową, zwłaszcza w środowisku uczelni wyższej. |
C3 |
Uczestnicy uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu niepełnoprawności do rozwiązywania sytuacji problemowych i wymagających procesów decyzyjnych. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji |
|
1 |
Wiedza o niepełnoprawności wypływająca z mediów, literatury pięknej i filmów |
Efekty uczenia się |
|
|
W zakresie wiedzy: |
EK 1 |
Uczestnik posiada podstawową wiedzę teoretyczną o osobach z niepełnosprawnościami, o różnych rodzajach niepełnosprawności i wynikających z nich potrzebach oraz sposobach poprawiania ich funkcjonowania w życiu codziennym i zawodowym |
|
W zakresie umiejętności: |
EK2 |
Uczestnik umie prawidłowo i bezpiecznie udzielać pomocy osobie z niepełnosprawnością |
EK3 |
Uczestnik umie świadomie nawiązywać kontakt i komunikować się z osobami z niepełnosprawnościami |
|
W zakresie kompetencji społecznych: |
EK 4 |
Uczestnik jest gotów do kreowania prawidłowej postawy swych współpracowników wobec osoby z niepełnosprawnością |
EK 5 |
Uczestnik jest gotów do rozwoju myślenia inkluzywnego umożliwiającego przyjmowanie postaw prospołecznych i osobistej odpowiedzialności za osoby z niepełnosprawnościami zarówno w swoim miejscu pracy, jak też w otoczeniu społecznym |
Treści programowe przedmiotu |
|
Forma zajęć – wykłady |
|
|
Treści programowe |
W1 |
Wprowadzenie, cele kursu, definicje i rodzaje niepełnosprawności |
W2 |
Komunikacja i interakcje z osobami z niepełnosprawnościami |
W3 |
Przepisy prawne dotyczące niepełnosprawności w miejscu pracy oraz praktyki równościowe |
W4 |
Tworzenie inkluzywnego miejsca pracy |
W5 |
Studium przypadku i test końcowy |
Metody dydaktyczne |
|
1 |
Wykład |
2 |
Pogadanka |
3 |
Dyskusja |
Metody i kryteria oceny |
||
Symbol metody oceny |
Opis metody oceny |
Próg zaliczeniowy |
O1 |
Test ewaluacyjny |
100% |
Literatura podstawowa przygotowująca do kursu |
|
1 |
J. Wolińska, Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora, „Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska”, Lublin, vol. XXVIII, 1 sectio/ 2015. |
2 |
A. Kwaśniewska, Jeśli czegoś nie widać, to tego nie ma? Życie z niepełnosprawnością ukrytą, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/jesli-czegos-nie-widac-to-tego-nie-ma-zycie-z-niepelnosprawnoscia-ukryta [dostęp, 5.03.2025). |
3 |
M.Racław, D. Szawarska, Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym, „ Przegląd Socjologii Jakościowej”, 14(3), 2018, 30-46. |
4 |
B. Trębicka-Postrzygacz, O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej,” STUDENT NIEPEŁNOSPRAWNY”, Nr 17 (10)/ 2017. |
Obciążenie pracą studenta |
|
Forma aktywności |
Średnia liczba godzin na zrealizowanie |
Godziny kontaktowe z wykładowcą/ prowadzącym kurs, |
5 |
Uczestnictwo w wykładzie i pogadance Pisanie ankiety ewaluacyjnej |
5
|
Łączny czas pracy studenta/pracownika |
5 h |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
1 |
Macierz efektów uczenia się |
|||||
Efekt |
Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów |
Cele |
Treści |
Metody dydaktyczne |
Metody oceny |
EK 1 |
ETI1A_W20
|
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
EK 2 |
ETI1A_U21
|
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
EK 3 |
ETI1A_U23
|
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3, |
01 |
EK4 |
ETI1A_K03 |
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
EK5 |
ETI1A_K03 |
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
Autor programu: |
dr hab. Halina Rarot, prof.PL |
Adres e-mail: |
h.rarot@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: |
Katedra Metod i Technik Nauczania WMIT, Politechnika Lubelska |
2. Materiały konsultacyjne dla dydaktyków przygotowujących sylabusy i materiały dydaktyczne do zajęć z j.angielskiego prowadzonych ze studentami z niepełnosprawnością wzroku i niepełnosprawnością słuchu (mgr Klaudia Kopciowska) oraz z autyzmem i ADHD/ACD (mgr Michalina Goławska):
I część:
file:///C:/Users/Halina/Downloads/Skrypt%20-%20Klaudia%20Kopciowska.pdf
II część :
3.Ascocjagramy przygotowane przez trzy pracowniczki Studium Języków Obcych Politechniki Lubelskiej (mgr Ewelinę Zbrońską, mgr Barbarę Miłosz i mgr Monikę Szabelską) jako baza teoretyczna do narysowania 30 Map Myśli do pilotażowego wizualnego podręcznika z zakresu technicznego języka angielskiego, w wykonaniu grafika Źmiciera Shyli (zadanie w realizacji).
4.Ostateczna wersja planu szkoleniowego dla kadry Politechniki Lubelskiej na lata 2025-2028 autorstwa mgr Anny Łydy i dr inż.Agnieszki Gandzel /załączniki z danymi osobowymi u zastępcy koordynatora administracyjnego ds.szkoleń /
L.p | Nazwa szkolenia | Rodzaj szkolenia | ILość osób objętych szkoleniem | Termin realizacji - rok | Grupa docelowa |
1 | Warsztaty stacjonarne dot. wypracowania ram dla Zespołu ds. Dostepności | stacjonarne, 16h, 2 dni | 15 | 2025 | Zespół ds. Dostepności powołany Zarządzeniem R-30/2025 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 12 marca 2025 r. |
2 | Szkolenie specjalistyczne 1 -szkolenie dla asystenta ON | stacjonarne, 8h, 1 dzień | 5 | 2025 | Przedstawiciele Centrum Komunikacji i Marketingu; Przxedstawiciele Wydziałów PL |
3 | Szkolenie specjalistyczne 2 -szkolenie kompetencyjne dla nowego pracownika; m.inn. Kurs koordynatora dostępności architektonicznej,inf.-kominik., cyfrowej | online | 1 | 2025 | Nowy pracownik - koordynator dostępności na PL |
4 | Szkolenie specjalistyczne 3 - Szkolenie z języka prostego | online | 60 | 2025 | Pracownicy: -Biura Rektora i Organizacji Uczelni, -Dziekanatów na Wydziałach, -Biura Obsługi Wydziałów PL, -zajmujące się stronami internetowymi na Wydziałach -Centrum Komunikacji i Marketingu, -Biura Spraw Studenckich, |
5 | Szkolenia sportowe - kurs koncepcji HALLIWICK -2 os. -kurs instrukt. tenisa stołowego 1 os. -kurs instruktora sportu ON -2 os. - kurs instruktora BOCCIA- 1os. - kurs sędziego BOCCIA-1 os. - kurs trenera kl. II ON - 1 os. - kurs instruktora Nordic Walking -1 os. |
stacjonarne | 9 | 2025 | kadra dydaktyczna Studium Wychowania Fizycznego i Sportu |
6 | Warsztaty dla liderów dostepności | 16 h dyd, 2 dni | 6 | 2025 | pełnomocnicy dostepności na poszczególnych Wydziałach PL |
7 | Forum Świadomych Uczelni | konferencja | 3 | 1 w roku 2025 1 w roku 2026 1 w roku 2027 |
pracownicy nowej jednostki CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością) |
8 | Wizyta studyjna | dwie 2-dniowe wizyty w uczelniach będących "liderami dostępności" | 3 | 2025 | pracownicy nowej jednostki CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością) |
9 | Szkolenie świadomościowe z elementami symulacji różnych niepełnosprawności | stacjonarne | 40 4 gr po 10 osób |
2026 | dla przedstawicieli: samorządu studenckiego, sam. Doktorantów, kół naukowych |
10 | 8 kursów e-learningowych | online | 591 | 2026 | kadra kierownicza; dydaktyczna, administracyjna |
11 | Szkolenie z ewakuacji | stacjonarne, 1 dzień, 8h | 90 (9 grup po 10 osób) |
2028 |
Erasmus+ Programme
Key Action 2: Strategic Partnership Projects
Contract n° 2023-1-PL01-KA220-HED-000153218