Dokumentacja produktów Projektu
Tekst alternatywny: Logo Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, flaga Rzeczpospolitej Polski i Unii Europejskiej oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
1. Karta (sylabus) obowiązkowego kursu pt. „Świadomość niepełnoprawności”
Przedmiot: |
Kurs „Świadomość niepełnoprawności” |
Rodzaj przedmiotu: |
Kurs obowiązkowy dla nowo zatrudnianych pracowników uczelni |
Kod przedmiotu: |
- |
Rok: |
- |
Semestr: |
- |
Forma studiów: |
- |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: |
5h |
Wykład |
5 h |
Ćwiczenia//warsztaty |
- |
Laboratorium |
- |
Projekt |
- |
Liczba punktów ECTS: |
1 |
Sposób zaliczenia: |
zaliczenie |
Język wykładowy: |
Język polski |
Cele kursu |
|
C1 |
Uczestnicy (pracownicy dydaktyczni i administracyjni) zdobywają podstawową wiedzę umożliwiającą lepsze rozumienie niepełnosprawności oraz znaczenie tworzenia warunków dostępności informacyjno-komunikacyjnej, architektonicznej i cyfrowej w swym miejscu pracy. |
C2 |
Uczestnicy przygotowują się do lepszego rozumienia osób z niepełnoprawnościami, ze szczególnym akcentem położonym na ich pracę zawodową, zwłaszcza w środowisku uczelni wyższej. |
C3 |
Uczestnicy uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu niepełnoprawności do rozwiązywania sytuacji problemowych i wymagających procesów decyzyjnych. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji |
|
1 |
Wiedza o niepełnoprawności wypływająca z mediów, literatury pięknej i filmów |
Efekty uczenia się |
|
|
W zakresie wiedzy: |
EK 1 |
Uczestnik posiada podstawową wiedzę teoretyczną o osobach z niepełnosprawnościami, o różnych rodzajach niepełnosprawności i wynikających z nich potrzebach oraz sposobach poprawiania ich funkcjonowania w życiu codziennym i zawodowym |
|
W zakresie umiejętności: |
EK2 |
Uczestnik umie prawidłowo i bezpiecznie udzielać pomocy osobie z niepełnosprawnością |
EK3 |
Uczestnik umie świadomie nawiązywać kontakt i komunikować się z osobami z niepełnosprawnościami |
|
W zakresie kompetencji społecznych: |
EK 4 |
Uczestnik jest gotów do kreowania prawidłowej postawy swych współpracowników wobec osoby z niepełnosprawnością |
EK 5 |
Uczestnik jest gotów do rozwoju myślenia inkluzywnego umożliwiającego przyjmowanie postaw prospołecznych i osobistej odpowiedzialności za osoby z niepełnosprawnościami zarówno w swoim miejscu pracy, jak też w otoczeniu społecznym |
Treści programowe przedmiotu |
|
Forma zajęć – wykłady |
|
|
Treści programowe |
W1 |
Wprowadzenie, cele kursu, definicje i rodzaje niepełnosprawności |
W2 |
Komunikacja i interakcje z osobami z niepełnosprawnościami |
W3 |
Przepisy prawne dotyczące niepełnosprawności w miejscu pracy oraz praktyki równościowe |
W4 |
Tworzenie inkluzywnego miejsca pracy |
W5 |
Studium przypadku i test końcowy |
Metody dydaktyczne |
|
1 |
Wykład |
2 |
Pogadanka |
3 |
Dyskusja |
Metody i kryteria oceny |
||
Symbol metody oceny |
Opis metody oceny |
Próg zaliczeniowy |
O1 |
Test ewaluacyjny |
100% |
Literatura podstawowa przygotowująca do kursu |
|
1 |
J. Wolińska, Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora, „Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska”, Lublin, vol. XXVIII, 1 sectio/ 2015. |
2 |
A. Kwaśniewska, Jeśli czegoś nie widać, to tego nie ma? Życie z niepełnosprawnością ukrytą, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/jesli-czegos-nie-widac-to-tego-nie-ma-zycie-z-niepelnosprawnoscia-ukryta [dostęp, 5.03.2025). |
3 |
M.Racław, D. Szawarska, Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym, „ Przegląd Socjologii Jakościowej”, 14(3), 2018, 30-46. |
4 |
B. Trębicka-Postrzygacz, O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej,” STUDENT NIEPEŁNOSPRAWNY”, Nr 17 (10)/ 2017. |
Obciążenie pracą studenta |
|
Forma aktywności |
Średnia liczba godzin na zrealizowanie |
Godziny kontaktowe z wykładowcą/ prowadzącym kurs, |
5 |
Uczestnictwo w wykładzie i pogadance Pisanie ankiety ewaluacyjnej |
5
|
Łączny czas pracy studenta/pracownika |
5 h |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu |
1 |
Macierz efektów uczenia się |
|||||
Efekt |
Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów |
Cele |
Treści |
Metody dydaktyczne |
Metody oceny |
EK 1 |
ETI1A_W20
|
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
EK 2 |
ETI1A_U21
|
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
EK 3 |
ETI1A_U23
|
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3, |
01 |
EK4 |
ETI1A_K03 |
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
EK5 |
ETI1A_K03 |
C1,C2, C3 |
W1-W5 |
1,2,3 |
01 |
Autor programu: |
dr hab. Halina Rarot, prof.PL |
Adres e-mail: |
h.rarot@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: |
Katedra Metod i Technik Nauczania WMIT, Politechnika Lubelska |
2. Materiały konsultacyjne dla dydaktyków przygotowujących sylabusy i materiały dydaktyczne do zajęć z j.angielskiego prowadzonych ze studentami z niepełnosprawnością wzroku i niepełnosprawnością słuchu (mgr Klaudia Kopciowska) oraz z autyzmem i ADHD/ACD (mgr Michalina Goławska):
I część:
file:///C:/Users/Halina/Downloads/Skrypt%20-%20Klaudia%20Kopciowska.pdf
II część :
3.Asocjagramy przygotowane przez trzy pracowniczki Studium Języków Obcych Politechniki Lubelskiej (mgr Ewelinę Zbrońską, mgr Barbarę Miłosz i mgr Monikę Szabelską) jako baza teoretyczna do narysowania 30 Map Myśli do pilotażowego wizualnego podręcznika z zakresu technicznego języka angielskiego, w wykonaniu grafika Źmiciera Shyli.
4. Mind Mapping (Mapy myśli) do pilotażowego wizualnego podręcznika z zakresu technicznego języka angielskiego- Źmicier Shyla(Szyło)
4.a Pilotażowy wizualny podręcznik z zakresu technicznego języka angielskiego/koniec września 2025/:
Mind Mapping w języku angielskim technicznym
Podręcznik wizualny wspierający naukę języka technicznego dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Barbara Miłosz, Monika Szabelska, Ewelina Zbrońska
Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej
Lublin 2025
5. Utworzenie portalu internetowego dedykowanego nowej jednostce administracyjnej
Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami(CEWON) pod adresem: centrum-wsparcia.pollub.p
Tekst alternatywny: zrzuty ekranu przedstawiające treści na portalu "Centrum Wsparcia" Politechniki Lubelskiej, tj. strona główna, aktualności, dane kontaktowe.
6.Ostateczna wersja planu szkoleniowego dla kadry Politechniki Lubelskiej na lata 2025-2028 autorstwa mgr Anny Łydy i dr inż.Agnieszki Gandzel /załączniki z danymi osobowymi u zastępcy koordynatora administracyjnego ds.szkoleń /
L.p | Nazwa szkolenia | Rodzaj szkolenia | ILość osób objętych szkoleniem | Termin realizacji - rok | Grupa docelowa |
1 | Warsztaty stacjonarne dot. wypracowania ram dla Zespołu ds. Dostępności | stacjonarne, 16h, 2 dni | 15 | 2025 | Zespół ds. Dostepności powołany Zarządzeniem R-30/2025 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 12 marca 2025 r. |
2 | Szkolenie specjalistyczne 1 -szkolenie dla asystenta ON | stacjonarne, 8h, 1 dzień | 5 | 2025 | Przedstawiciele Centrum Komunikacji i Marketingu; Przedstawiciele Wydziałów PL |
3 | Szkolenie specjalistyczne 2 -szkolenie kompetencyjne dla nowego pracownika; m.inn. Kurs koordynatora dostępności architektonicznej,inf.-kominik., cyfrowej | online | 1 | 2025 | Nowy pracownik - koordynator dostępności na PL |
4 | Szkolenie specjalistyczne 3 - Szkolenie z języka prostego | online | 60 | 2025 | Pracownicy: -Biura Rektora i Organizacji Uczelni, -Dziekanatów na Wydziałach, -Biura Obsługi Wydziałów PL, -zajmujące się stronami internetowymi na Wydziałach -Centrum Komunikacji i Marketingu, -Biura Spraw Studenckich, |
5 | Szkolenia sportowe - kurs koncepcji HALLIWICK -2 os. -kurs instrukt. tenisa stołowego 1 os. -kurs instruktora sportu ON -2 os. - kurs instruktora BOCCIA- 1os. - kurs sędziego BOCCIA-1 os. - kurs trenera kl. II ON - 1 os. - kurs instruktora Nordic Walking -1 os. |
stacjonarne | 9 | 2025 | kadra dydaktyczna Studium Wychowania Fizycznego i Sportu |
6 | Warsztaty dla liderów dostępności | 16 h dyd, 2 dni | 6 | 2025 | pełnomocnicy dostępności na poszczególnych Wydziałach PL |
7 | Forum Świadomych Uczelni | konferencja | 3 | 1 w roku 2025 1 w roku 2026 1 w roku 2027 |
pracownicy nowej jednostki CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością) |
8 | Wizyta studyjna | dwie 2-dniowe wizyty w uczelniach będących "liderami dostępności" | 3 | 2025 | pracownicy nowej jednostki CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością) |
9 | Szkolenie świadomościowe z elementami symulacji różnych niepełnosprawności | stacjonarne | 40 4 gr po 10 osób |
2026 | dla przedstawicieli: samorządu studenckiego, sam. Doktorantów, kół naukowych |
10 | 8 kursów e-learningowych | online | 591 | 2026 | kadra kierownicza; dydaktyczna, administracyjna |
11 | Szkolenie z ewakuacji | stacjonarne, 1 dzień, 8h | 90 (9 grup po 10 osób) |
2028 |
Erasmus+ Programme
Key Action 2: Strategic Partnership Projects
Contract n° 2023-1-PL01-KA220-HED-000153218