logo.png

en_co-funded_by_the_eu_pantone.jpg

 Dokumentacja produktów Projektu 

 

Tekst alternatywny: Logo Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego, flaga Rzeczpospolitej Polski i Unii Europejskiej oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

1. Karta (sylabus) obowiązkowego kursu pt. „Świadomość niepełnoprawności” 

Przedmiot:

Kurs  „Świadomość niepełnoprawności” 

Rodzaj przedmiotu:

Kurs obowiązkowy dla nowo zatrudnianych pracowników uczelni 

Kod przedmiotu:

-

Rok:

-

Semestr:

-

Forma studiów:

-

Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze:

5h

Wykład

5 h

Ćwiczenia//warsztaty

-

Laboratorium

-

Projekt

-

Liczba punktów ECTS:

1

Sposób zaliczenia:

zaliczenie

Język wykładowy:

Język polski

 

Cele kursu

C1

Uczestnicy (pracownicy dydaktyczni i administracyjni) zdobywają podstawową wiedzę umożliwiającą lepsze rozumienie niepełnosprawności oraz znaczenie  tworzenia warunków dostępności informacyjno-komunikacyjnej, architektonicznej i cyfrowej w swym miejscu pracy.

C2

Uczestnicy przygotowują się do lepszego rozumienia osób z niepełnoprawnościami, ze szczególnym akcentem położonym na ich pracę zawodową, zwłaszcza w środowisku uczelni wyższej.

C3

Uczestnicy uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu niepełnoprawności do rozwiązywania sytuacji problemowych i wymagających procesów decyzyjnych.

 

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji

1

Wiedza o niepełnoprawności wypływająca z mediów, literatury pięknej i filmów

 

Efekty uczenia się

 

W zakresie wiedzy:

EK 1

Uczestnik posiada podstawową wiedzę teoretyczną  o osobach z niepełnosprawnościami, o różnych rodzajach niepełnosprawności i wynikających z nich potrzebach oraz sposobach poprawiania ich funkcjonowania w życiu codziennym i zawodowym

 

W zakresie umiejętności:

EK2

Uczestnik umie prawidłowo i bezpiecznie udzielać pomocy osobie z niepełnosprawnością

EK3

Uczestnik umie świadomie nawiązywać kontakt i komunikować się z osobami z niepełnosprawnościami

 

W zakresie kompetencji społecznych:

EK 4

Uczestnik jest gotów do kreowania  prawidłowej postawy  swych współpracowników wobec osoby z niepełnosprawnością

EK 5

Uczestnik jest gotów do rozwoju myślenia inkluzywnego umożliwiającego przyjmowanie postaw prospołecznych i osobistej odpowiedzialności za osoby z niepełnosprawnościami zarówno w swoim miejscu pracy, jak też  w otoczeniu społecznym

 

Treści programowe przedmiotu

Forma zajęć – wykłady

 

Treści programowe

W1

Wprowadzenie, cele kursu, definicje i rodzaje niepełnosprawności

W2

Komunikacja i interakcje z osobami z niepełnosprawnościami

W3

Przepisy prawne dotyczące niepełnosprawności w miejscu pracy oraz praktyki równościowe

W4

Tworzenie inkluzywnego miejsca pracy

W5

Studium przypadku i test końcowy

 

Metody dydaktyczne

1

Wykład

2

Pogadanka

3

Dyskusja

 

Metody i kryteria oceny

Symbol metody oceny

Opis metody oceny

Próg zaliczeniowy

O1

Test ewaluacyjny

100%

 

Literatura podstawowa przygotowująca do kursu

1

J. Wolińska, Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora, „Annales  Universitatis Mariae Curie – Skłodowska”, Lublin,  vol. XXVIII, 1 sectio/ 2015.

2

A. Kwaśniewska, Jeśli czegoś nie widać, to tego nie ma? Życie z niepełnosprawnością ukrytą, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/jesli-czegos-nie-widac-to-tego-nie-ma-zycie-z-niepelnosprawnoscia-ukryta [dostęp, 5.03.2025).

3

M.Racław,  D. Szawarska, Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym, „ Przegląd Socjologii Jakościowej”, 14(3), 2018, 30-46.

4

B. Trębicka-Postrzygacz, O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej,” STUDENT NIEPEŁNOSPRAWNY”, Nr 17 (10)/ 2017.

 

Obciążenie pracą studenta

Forma aktywności

Średnia liczba godzin na zrealizowanie
 aktywności

Godziny kontaktowe z wykładowcą/ prowadzącym kurs,
w tym:

5

Uczestnictwo w wykładzie i pogadance

Pisanie ankiety ewaluacyjnej

5

 

Łączny czas pracy studenta/pracownika

5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu

1

 

Macierz efektów uczenia się

Efekt
uczenia się

Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów

Cele
przedmiotu

Treści
programowe

Metody dydaktyczne

Metody oceny

EK 1

ETI1A_W20

 

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

EK 2

ETI1A_U21

 

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

EK 3

ETI1A_U23

 

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3,

01

EK4

ETI1A_K03

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

EK5

ETI1A_K03

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

 

Autor programu:

dr hab. Halina Rarot, prof.PL

Adres e-mail:

h.rarot@pollub.pl

Jednostka organizacyjna:

Katedra Metod i Technik Nauczania WMIT,

Politechnika Lubelska

 

2. Materiały konsultacyjne dla dydaktyków przygotowujących sylabusy i materiały dydaktyczne do zajęć z  j.angielskiego prowadzonych ze studentami z niepełnosprawnością wzroku i niepełnosprawnością słuchu (mgr Klaudia Kopciowska) oraz z autyzmem i ADHD/ACD (mgr Michalina  Goławska): 

 I część: 

file:///C:/Users/Halina/Downloads/Skrypt%20-%20Klaudia%20Kopciowska.pdf

 II część :

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/06524064-9589-4b48-8d6b-e57b4f19f509_PD__Opracowane_materia%C5%82y__autyzm,_ADHD_ADD.zip.509/autyzm.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/31fc56ad-df23-407d-abbc-057e17253c03_PD__Opracowane_materia%C5%82y__autyzm,_ADHD_ADD.zip.c03/adhd%20add.pdf

3.Asocjagramy przygotowane przez trzy pracowniczki Studium Języków Obcych Politechniki Lubelskiej (mgr Ewelinę Zbrońską, mgr Barbarę Miłosz i mgr Monikę Szabelską) jako baza teoretyczna do narysowania 30 Map Myśli do pilotażowego wizualnego podręcznika z zakresu technicznego języka angielskiego, w wykonaniu grafika Źmiciera Shyli. 

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/68f5cf68-8f40-4518-a87b-a20b2c340e7f_Mapa_my%C5%9Bli_SJO%20%201%20dwie%20wersje.zip.e7f/mapamysliEN.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/82fc7734-2820-4d7c-bfa3-2b9c28ecc289_Mapa_my%C5%9Bli_SJO%20%201%20dwie%20wersje.zip.289/mapamysliEN.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/29185791-fd0b-4cdf-bdd2-cd8fd3921582_Mapa_my%C5%9Bli_SJO%20%201%20dwie%20wersje.zip.582/mapamysliPL.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/23c92b2e-4bf4-4f45-b278-79f6f0914745_Mapy_my%C5%9Bli%206,%207,%208.zip.745/MAPA%20NR%206.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/4e20583f-7e8e-4feb-bf6e-020cbfcf99d9_Mapy_my%C5%9Bli%206,%207,%208.zip.9d9/MAPA%20NR%207.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/c0ecc9c7-5b30-4bbf-9f3e-db708ee61980_Mapy_my%C5%9Bli%206,%207,%208.zip.980/MAPA%20NR%208.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/1965a3c5-a1eb-4951-88b7-5428e23d33b7_Mapy_nr_9_i_10.zip.Mapy_nr_9_i_10.zip/MAPA%20NR%209.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/148ad17a-e700-4ebc-96e9-b93d500b128f_Mapy_nr_9_i_10.zip.Mapy_nr_9_i_10.zip/MAPA%20NR%2010.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/cb38bcd2-06ea-490b-aa9e-270bcf67387b_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.87b/Mapa%20nr%202.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/7a059fb1-5602-4d34-9b0b-0deddf95854e_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.54e/Mapa%20nr%203.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/86d1569f-41f8-4204-958f-1c6a4fa404f1_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.4f1/Mapa%20nr%204.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/a3076159-773b-4d26-80aa-4b81d56e2342_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.342/Mapa%20nr%205.pdf

4. Mind Mapping (Mapy myśli) do pilotażowego wizualnego podręcznika z zakresu technicznego języka angielskiego- Źmicier Shyla(Szyło)

https://www.dropbox.com/scl/fo/4s4e685gpjbrurz2zxk97/AE5PCarjeNWQ9l8-Gw5CJjA?rlkey=18ar7kxvwzqykf5tvtq7z3b2s&st=4rxp84oe&dl=0

https://www.dropbox.com/scl/fo/lwyp8ubkgvmg9bmccap3c/ALag2UgJKfBBfT_XltVIWRE?rlkey=c35ck7r9kkzhxf7ajyquikggc&st=ueexktao&dl=0

4.a  Pilotażowy wizualny podręcznik z zakresu technicznego języka angielskiego/koniec września 2025/:

Mind Mapping w języku angielskim technicznym  

Podręcznik wizualny wspierający naukę języka technicznego dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

 Barbara Miłosz, Monika Szabelska, Ewelina Zbrońska

Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej

Lublin 2025

 

  

5.  Utworzenie portalu internetowego dedykowanego nowej jednostce administracyjnej 

Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami(CEWON) pod adresem: centrum-wsparcia.pollub.p

Tekst alternatywny: zrzuty ekranu przedstawiające treści na portalu "Centrum Wsparcia" Politechniki Lubelskiej, tj. strona główna, aktualności, dane kontaktowe. 

 6.Ostateczna wersja planu szkoleniowego dla kadry Politechniki Lubelskiej na lata 2025-2028 autorstwa mgr Anny Łydy i dr inż.Agnieszki Gandzel /załączniki z danymi osobowymi u zastępcy koordynatora administracyjnego ds.szkoleń /

L.p Nazwa szkolenia Rodzaj szkolenia ILość osób objętych szkoleniem Termin realizacji - rok Grupa docelowa
1 Warsztaty stacjonarne dot. wypracowania ram dla Zespołu ds. Dostępności stacjonarne, 16h, 2 dni 15 2025 Zespół ds. Dostepności powołany Zarządzeniem R-30/2025 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 12 marca 2025 r.
2 Szkolenie specjalistyczne 1 -szkolenie dla asystenta ON stacjonarne, 8h, 1 dzień 5 2025 Przedstawiciele Centrum Komunikacji i Marketingu;
Przedstawiciele Wydziałów PL
3 Szkolenie specjalistyczne 2 -szkolenie kompetencyjne dla nowego pracownika; m.inn. Kurs koordynatora dostępności architektonicznej,inf.-kominik., cyfrowej online 1 2025 Nowy pracownik - koordynator dostępności  na PL
4 Szkolenie specjalistyczne 3 - Szkolenie z języka prostego online 60 2025 Pracownicy:
-Biura Rektora i Organizacji Uczelni,
-Dziekanatów na Wydziałach,
-Biura Obsługi Wydziałów PL,
-zajmujące się stronami internetowymi na Wydziałach
-Centrum Komunikacji i Marketingu,
-Biura Spraw Studenckich,
5 Szkolenia sportowe
- kurs koncepcji HALLIWICK -2 os.
 -kurs instrukt. tenisa stołowego 1 os.
-kurs instruktora sportu ON -2 os.           - kurs instruktora BOCCIA- 1os.                  - kurs sędziego BOCCIA-1 os.                       -  kurs trenera kl. II ON - 1 os.                        - kurs instruktora Nordic Walking -1 os.
stacjonarne 9 2025 kadra dydaktyczna  Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
6 Warsztaty dla liderów dostępności 16 h dyd, 2 dni 6 2025 pełnomocnicy dostępności na poszczególnych Wydziałach PL
7 Forum   Świadomych Uczelni konferencja 3 1 w roku 2025
1 w roku 2026
1 w roku 2027
pracownicy nowej jednostki  CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością)
8 Wizyta studyjna  dwie 2-dniowe wizyty w uczelniach będących "liderami dostępności" 3 2025 pracownicy nowej jednostki  CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością)
9 Szkolenie świadomościowe z elementami symulacji różnych niepełnosprawności stacjonarne 40
4 gr po 10 osób
2026 dla przedstawicieli: samorządu studenckiego, sam. Doktorantów, kół naukowych
10 8 kursów e-learningowych online 591 2026 kadra kierownicza; dydaktyczna, administracyjna
11 Szkolenie z ewakuacji stacjonarne, 1 dzień, 8h 90
(9 grup po 10 osób)
2028

Erasmus+ Programme
Key Action 2: Strategic Partnership Projects
Contract n° 2023-1-PL01-KA220-HED-000153218

en_co-funded_by_the_eu_pantone.jpg