logo.png

en_co-funded_by_the_eu_pantone.jpg

 

Dokumentacja produktów Projektu 

 

1. Karta (sylabus) obowiązkowego kursu pt. „Świadomość niepełnoprawności” 

Przedmiot:

Kurs  „Świadomość niepełnoprawności” 

Rodzaj przedmiotu:

Kurs obowiązkowy dla nowo zatrudnianych pracowników uczelni 

Kod przedmiotu:

-

Rok:

-

Semestr:

-

Forma studiów:

-

Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze:

5h

Wykład

5 h

Ćwiczenia//warsztaty

-

Laboratorium

-

Projekt

-

Liczba punktów ECTS:

1

Sposób zaliczenia:

zaliczenie

Język wykładowy:

Język polski

 

Cele kursu

C1

Uczestnicy (pracownicy dydaktyczni i administracyjni) zdobywają podstawową wiedzę umożliwiającą lepsze rozumienie niepełnosprawności oraz znaczenie  tworzenia warunków dostępności informacyjno-komunikacyjnej, architektonicznej i cyfrowej w swym miejscu pracy.

C2

Uczestnicy przygotowują się do lepszego rozumienia osób z niepełnoprawnościami, ze szczególnym akcentem położonym na ich pracę zawodową, zwłaszcza w środowisku uczelni wyższej.

C3

Uczestnicy uczą się wykorzystywać wiedzę z zakresu niepełnoprawności do rozwiązywania sytuacji problemowych i wymagających procesów decyzyjnych.

 

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji

1

Wiedza o niepełnoprawności wypływająca z mediów, literatury pięknej i filmów

 

Efekty uczenia się

 

W zakresie wiedzy:

EK 1

Uczestnik posiada podstawową wiedzę teoretyczną  o osobach z niepełnosprawnościami,  o różnych rodzajach niepełnosprawności i wynikających z nich potrzebach oraz sposobach  poprawiania ich funkcjonowania w życiu codziennym i zawodowym

 

W zakresie umiejętności:

EK2

Uczestnik umie prawidłowo i bezpiecznie udzielać pomocy osobie z niepełnosprawnością

EK3

Uczestnik umie świadomie nawiązywać kontakt i komunikować się z osobami z niepełnosprawnościami

 

W zakresie kompetencji społecznych:

EK 4

Uczestnik jest gotów do kreowania  prawidłowej postawy  swych współpracowników wobec osoby z niepełnosprawnością

EK 5

Uczestnik jest gotów do rozwoju myślenia inkluzywnego umożliwiającego przyjmowanie postaw prospołecznych i osobistej odpowiedzialności za osoby z niepełnosprawnościami zarówno w swoim miejscu pracy, jak też  w otoczeniu społecznym

 

Treści programowe przedmiotu

Forma zajęć – wykłady

 

Treści programowe

W1

Wprowadzenie, cele kursu, definicje i rodzaje niepełnosprawności

W2

Komunikacja i interakcje z osobami z niepełnosprawnościami

W3

Przepisy prawne dotyczące niepełnosprawności w miejscu pracy oraz praktyki równościowe

W4

Tworzenie inkluzywnego miejsca pracy

W5

Studium przypadku i test końcowy

 

Metody dydaktyczne

1

Wykład

2

Pogadanka

3

Dyskusja

 

Metody i kryteria oceny

Symbol metody oceny

Opis metody oceny

Próg zaliczeniowy

O1

Test ewaluacyjny

100%

 

Literatura podstawowa przygotowująca do kursu

1

J. Wolińska, Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora, „Annales  Universitatis Mariae Curie – Skłodowska”, Lublin,  vol. XXVIII, 1 sectio/ 2015.

2

A. Kwaśniewska, Jeśli czegoś nie widać, to tego nie ma? Życie z niepełnosprawnością ukrytą, https://dorada.uj.edu.pl/artykuly/jesli-czegos-nie-widac-to-tego-nie-ma-zycie-z-niepelnosprawnoscia-ukryta [dostęp, 5.03.2025).

3

M.Racław,  D. Szawarska, Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym, „ Przegląd Socjologii Jakościowej”, 14(3), 2018, 30-46.

4

B. Trębicka-Postrzygacz, O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej,” STUDENT NIEPEŁNOSPRAWNY”, Nr 17 (10)/ 2017.

 

Obciążenie pracą studenta

Forma aktywności

Średnia liczba godzin na zrealizowanie
 aktywności

Godziny kontaktowe z wykładowcą/ prowadzącym kurs,
w tym:

5

Uczestnictwo w wykładzie i pogadance

Pisanie ankiety ewaluacyjnej

5

 

Łączny czas pracy studenta/pracownika

5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu

1

 

Macierz efektów uczenia się

Efekt
uczenia się

Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów

Cele
przedmiotu

Treści
programowe

Metody dydaktyczne

Metody oceny

EK 1

ETI1A_W20

 

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

EK 2

ETI1A_U21

 

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

EK 3

ETI1A_U23

 

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3,

01

EK4

ETI1A_K03

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

EK5

ETI1A_K03

C1,C2, C3

W1-W5

1,2,3

01

 

Autor programu:

dr hab. Halina Rarot, prof.PL

Adres e-mail:

h.rarot@pollub.pl

Jednostka organizacyjna:

Katedra Metod i Technik Nauczania WMIT,

Politechnika Lubelska

 

2. Materiały konsultacyjne dla dydaktyków przygotowujących sylabusy i materiały dydaktyczne do zajęć z  j.angielskiego prowadzonych ze studentami z niepełnosprawnością wzroku i niepełnosprawnością słuchu (mgr Klaudia Kopciowska) oraz z autyzmem i ADHD/ACD (mgr Michalina  Goławska): 

 I część: 

file:///C:/Users/Halina/Downloads/Skrypt%20-%20Klaudia%20Kopciowska.pdf

 II część :

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/06524064-9589-4b48-8d6b-e57b4f19f509_PD__Opracowane_materia%C5%82y__autyzm,_ADHD_ADD.zip.509/autyzm.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/31fc56ad-df23-407d-abbc-057e17253c03_PD__Opracowane_materia%C5%82y__autyzm,_ADHD_ADD.zip.c03/adhd%20add.pdf

3.Ascocjagramy przygotowane przez trzy pracowniczki Studium Języków Obcych Politechniki Lubelskiej (mgr Ewelinę Zbrońską, mgr Barbarę Miłosz i mgr Monikę Szabelską) jako baza teoretyczna do narysowania 30 Map Myśli do pilotażowego wizualnego podręcznika z zakresu technicznego języka angielskiego, w wykonaniu grafika Źmiciera Shyli  (zadanie w realizacji). 

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/68f5cf68-8f40-4518-a87b-a20b2c340e7f_Mapa_my%C5%9Bli_SJO%20%201%20dwie%20wersje.zip.e7f/mapamysliEN.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/82fc7734-2820-4d7c-bfa3-2b9c28ecc289_Mapa_my%C5%9Bli_SJO%20%201%20dwie%20wersje.zip.289/mapamysliEN.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/29185791-fd0b-4cdf-bdd2-cd8fd3921582_Mapa_my%C5%9Bli_SJO%20%201%20dwie%20wersje.zip.582/mapamysliPL.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/23c92b2e-4bf4-4f45-b278-79f6f0914745_Mapy_my%C5%9Bli%206,%207,%208.zip.745/MAPA%20NR%206.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/4e20583f-7e8e-4feb-bf6e-020cbfcf99d9_Mapy_my%C5%9Bli%206,%207,%208.zip.9d9/MAPA%20NR%207.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/c0ecc9c7-5b30-4bbf-9f3e-db708ee61980_Mapy_my%C5%9Bli%206,%207,%208.zip.980/MAPA%20NR%208.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/1965a3c5-a1eb-4951-88b7-5428e23d33b7_Mapy_nr_9_i_10.zip.Mapy_nr_9_i_10.zip/MAPA%20NR%209.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/148ad17a-e700-4ebc-96e9-b93d500b128f_Mapy_nr_9_i_10.zip.Mapy_nr_9_i_10.zip/MAPA%20NR%2010.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/cb38bcd2-06ea-490b-aa9e-270bcf67387b_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.87b/Mapa%20nr%202.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/7a059fb1-5602-4d34-9b0b-0deddf95854e_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.54e/Mapa%20nr%203.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/86d1569f-41f8-4204-958f-1c6a4fa404f1_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.4f1/Mapa%20nr%204.pdf

file:///C:/Users/Halina/AppData/Local/Temp/a3076159-773b-4d26-80aa-4b81d56e2342_Odp.__brakuj%C4%85ce__MM%202,3,%204,5.zip.342/Mapa%20nr%205.pdf

 4.Ostateczna wersja planu szkoleniowego dla kadry Politechniki Lubelskiej na lata 2025-2028 autorstwa mgr Anny Łydy i dr inż.Agnieszki Gandzel /załączniki z danymi osobowymi u zastępcy koordynatora administracyjnego ds.szkoleń /

L.p Nazwa szkolenia Rodzaj szkolenia ILość osób objętych szkoleniem Termin realizacji - rok Grupa docelowa
1 Warsztaty stacjonarne dot. wypracowania ram dla Zespołu ds. Dostepności stacjonarne, 16h, 2 dni 15 2025 Zespół ds. Dostepności powołany Zarządzeniem R-30/2025 Rektora Politechniki Lubelskiej z dnia 12 marca 2025 r.
2 Szkolenie specjalistyczne 1 -szkolenie dla asystenta ON stacjonarne, 8h, 1 dzień 5 2025 Przedstawiciele Centrum Komunikacji i Marketingu;
Przxedstawiciele Wydziałów PL
3 Szkolenie specjalistyczne 2 -szkolenie kompetencyjne dla nowego pracownika; m.inn. Kurs koordynatora dostępności architektonicznej,inf.-kominik., cyfrowej online 1 2025 Nowy pracownik - koordynator dostępności  na PL
4 Szkolenie specjalistyczne 3 - Szkolenie z języka prostego online 60 2025 Pracownicy:
-Biura Rektora i Organizacji Uczelni,
-Dziekanatów na Wydziałach,
-Biura Obsługi Wydziałów PL,
-zajmujące się stronami internetowymi na Wydziałach
-Centrum Komunikacji i Marketingu,
-Biura Spraw Studenckich,
5 Szkolenia sportowe
- kurs koncepcji HALLIWICK -2 os.
 -kurs instrukt. tenisa stołowego 1 os.
-kurs instruktora sportu ON -2 os.           - kurs instruktora BOCCIA- 1os.                  - kurs sędziego BOCCIA-1 os.                       -  kurs trenera kl. II ON - 1 os.                        - kurs instruktora Nordic Walking -1 os.
stacjonarne 9 2025 kadra dydaktyczna  Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
6 Warsztaty dla liderów dostepności 16 h dyd, 2 dni 6 2025 pełnomocnicy dostepności na poszczególnych Wydziałach PL
7 Forum   Świadomych Uczelni konferencja 3 1 w roku 2025
1 w roku 2026
1 w roku 2027
pracownicy nowej jednostki  CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością)
8 Wizyta studyjna  dwie 2-dniowe wizyty w uczelniach będących "liderami dostępności" 3 2025 pracownicy nowej jednostki  CEWON (Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością)
9 Szkolenie świadomościowe z elementami symulacji różnych niepełnosprawności stacjonarne 40
4 gr po 10 osób
2026 dla przedstawicieli: samorządu studenckiego, sam. Doktorantów, kół naukowych
10 8 kursów e-learningowych online 591 2026 kadra kierownicza; dydaktyczna, administracyjna
11 Szkolenie z ewakuacji stacjonarne, 1 dzień, 8h 90
(9 grup po 10 osób)
2028

Erasmus+ Programme
Key Action 2: Strategic Partnership Projects
Contract n° 2023-1-PL01-KA220-HED-000153218

en_co-funded_by_the_eu_pantone.jpg